Het wordt tijd dat we de haring echt als symbool gaan benutten

Het Enkhuizer Haringstad Festival staat weer voor de deur. En met de vierde editie in het vooruitzicht - op 23 juni - begint het evenement zo langzamerhand traditie worden in de stad aan de boorden van het IJsselmeer. En dat is hard nodig ook, vindt Jeroen Kor - een van de organisatoren - van Enkhuizen Boeit. Het wordt tijd dat Enkhuizen de haring echt gaat gebruiken als symbool. We moeten en kunnen er veel meer uithalen.

Dat Enkhuizen - ook wel bekend als de Haringstad - een innige en historische band heeft met de haring is voor velen wel duidelijk. Het symbool van de stad, de drie haringen, is op veel plekken zichtbaar binnen de gemeentegrenzen. Zodat je zelfs als leek snel door hebt dat de haring en Enkhuizen een verleden hebben.

Dat huwelijk komt voort uit de visserij. Decennia geleden floreerde de haringvisserij in Enkhuizen maar na de voltooiing van de Afsluitdijk in 1932 kwam hier een abrupt einde aan en bleef alleen de symboliek over.
 
Toch blijven we als stad onlosmakelijk verbonden aan de haring. Het behoort tot ons erfgoed. En dat was precies wat Fred Noordeloos van Vishandel De Onderneming een paar jaar terug besefte. Hij was het die het eerste met het idee kwam voor het Haringfestival, zegt Kor.
 
Een gezellig en kleinschalig evenement in de binnenstad van Enkhuizen waar veel horecazaken aan meedoen. Erg leuk dat de bedrijven in de stad op die manier samenwerken. De haringen worden gesponsord door de diverse vishandelaren. Zo zorgen we met zijn allen voor een leuk evenement.
 
Volgens Kor moet het Haringfestival een kleinschalig evenement blijven. De charme gaat er vanaf als er duizenden mensen op af komen. Dat willen we niet. Maar wel moet het een onderdeel worden van een grotere campagne. Denk bijvoorbeeld aan een visfestival over meerdere dagen, legt hij uit. We willen het voor elkaar krijgen dat iedereen bij zichzelf denkt: 'Een haring moet je eens gegeten hebben in Enkhuizen. We mikken daarbij natuurlijk ook op toeristen. Met Amsterdam Marketing zijn we een samenwerking aangegaan. Wij staan in een folder die in Amsterdam wordt verspreid als stad die je naast Amsterdam gezien moet hebben. We prijken tussen trekpleisters als de Zaanse Schans, Volendam en Alkmaar. Niet verkeerd, dacht ik zo. Het is een manier om Enkhuizen op de kaart te zetten. Maar belangrijk is dat we ons unieke kenmerk - de haring - op de kaart zetten om op die manier nog meer toeristen naar onze mooie stad te trekken. En daar gaan we de komende jaren zeker aan werken.
 
KADER:
Vierde editie Enkhuizer Haringstad Festival
 
De vierde editie van het Enkhuizer Haringstad Festival begint 23 juni om 13 uur met de aankomst van de 'eerste' haring in de Buitenhaven. Bij 't Kleine Café wordt dan het eerste vaatje geveild. De opbrengst gaat naar een goed doel.
 
Verder is er een haringparty op de dijk, zijn er op verschillende plaatsen Haring-fileerdemonstraties en haringrookdemonstraties. Via de Haringroute door de stad kan er bij verschillende restaurants en horecagelegenheden worden gesnoept van speciale haringhapjes onder het genot van een drankje.
 
www.enkhuizenboeit.nl