Wegen vol bagger verleden tijd

Wegen vol bagger verleden tijd door ontwikkeling rups koolwagen.

VBR Mechanisatie gaat het gevecht aan met de modder Het moet een einde maken aan levensgevaarlijke situaties op de openbare weg. De door VBR Mechanisatie ontwikkelde rups koolwagen. Het ingenieuze voertuig is een verademing voor zowel agrariër, als weggebruiker. Dik een half jaar geleden begon het nog jonge bedrijf uit Winkel met de ontwikkeling van de machine die een eind moet maken aan modderige wegen tijdens het oogstseizoen. ,,Het is een voertuig die op rupsbanden over de landbouwgrond rijdt.

Als hij vol is, wordt de oplegger – waar de lading op staat – losgekoppeld en aan een trekker gekoppeld. Dus de trekker hoeft niet door de modder te rijden. De wielen van de oplegger worden uitgeklapt en je bent klaar om schoon over de openbare weg te rijden’’, vertelt engineer Jack Stins. ,,Het onderstel met de rupsbanden kan ook met een hefsysteem worden vervoerd, zodat ook de modder van dat voertuig niet op de weg komt. Het is dus echt een totaaloplossing.'' ,,Modder op de weg zorgt voor gevaarlijke situaties op de weg.

Tijdens het afgelopen oogstseizoen zijn er hier ook weer enkele ongelukken gebeurd waarbij modder op de weg een factor was. Het kan heel erg glad worden’’, legt Stins uit. ,,Dat komt doordat agrariërs met een tractor de modderige landbouwgrond op rijden en vervolgens over de openbare weg hun oogst naar een andere locatie brengen. Zeker als het vochtig is geweest, zorgt dit voor veel bagger op de weg.’’ Agrariërs zijn verplicht de achtergelaten modder op te ruimen. ,,Dit gebeurt ook in het overgrote deel van de gevallen. Maar het is vaak ook heel erg moeilijk om een weg helemaal schoon te krijgen. Haast niet te doen. En dat kan ook al voor gevaarlijke situaties zorgen’’, weet Stins. Het is agrariërs zelf een doorn in het oog. En toen ze daar bij VBR lucht van kregen, besloten ze de uitdaging aan te gaan.

De knappe koppen – waaronder Stins ¬– begonnen gelijk met ontwerpen. ,,Nu zijn we bezig met het maken van het eerste prototype. Die hebben we tijdens de open dagen van Bejo Zaden in Warmenhuizen (van 23 tot en met 27 september, red.) gepresenteerd.’’ Aanvankelijk wordt de trekker speciaal gemaakt voor het vervoeren van kool. ,,Dit is vaak een modderige bezigheid’’, lacht Stins. ,,Maar het is absoluut denkbaar dat het voertuig ook voor andere gewassen wordt gebruikt’’, laat hij weten. ,,Op de oplegger kun je eigenlijk alles kwijt. Kuubkisten of containers. En via een rupsband worden de gewassen tijdens het oogsten direct in bijvoorbeeld een kuubkist vervoerd. Daarnaast rijdt de rups koolwagen dankzij handige techniek altijd automatisch in een rechte lijn.

Dat is wel zo prettig tijdens het oogsten.’’ Naast een absolute verbetering van de veiligheid op de openbare weg heeft de rupswagen nog een groot voordeel. ,,De rupsbanden’’, zegt Stins stellig. ,,Deze zorgen voor veel minder druk op de landbouwgrond. Een trekker ploegt zich soms wel tientallen centimeters in de kwetsbare grond. De druk van de rupswagen is vele malen minder. Dus er wordt veel minder schade veroorzaakt aan de grond. In mijn ogen is het een ideaal voertuig dat een hoop ellende kan voorkomen.’’ www.vbrmechanisatie.nl