Ted en Nicoline Vaalburg runnen hun bedrijf in Zuidschermer met passie

Diepgewortelde liefde voor knolselderij

De knolselderij wordt regelmatig geschaard in het rijtje van vergeten groenten. Als het aan Ted en Nicoline Vaalburg ligt, komt daar snel verandering in. ,,De knolselderij verdient ook in Nederland een plaats op het bord’’, zegt Nicoline. Samen met haar man runt ze het bedrijf Vaalburg in Zuidschermer, waar de liefde voor de knolselderij en de bodem waarin wordt geteeld, diepgeworteld is. ,,We telen hier op verantwoorde wijze een kwaliteitsproduct. Daar zijn we trots op.’’

De knolselderij is in Nederland – nog – niet heel populair, meent Nicoline, behalve dan als ingrediënt van snert. ,,Negentig procent van onze productie is bestemd voor de buitenlandse markt. Vooral Oost-Europa. We hebben doorgaans geen moeite om onze producten af te zetten’’, zegt ze met een lach. ,,Maar we zouden het leuk vinden als ons product in Nederland aan populariteit wint. Alleen al omdat het supergezond is. En superlekker, al zeg ik het zelf.’’

Er wordt door het echtpaar hard gewerkt om het imago van de smaakvolle knolselderij op te vijzelen binnen de landsgrenzen. Dat doen ze met actuele berichtgeving op social media, maar ook met houden van en deelnemen aan evenementen. Een van de jaarlijkse hoogtepunten is de door het bedrijf in het leven geroepen SnertEvent. ,,Een heel leuke dag. Tegenwoordig komen zo’n tweeduizend mensen naar ons toe. We houden het NK Snertkoken en er is ook een streekmarkt met producten uit de buurt. Het is een begrip geworden’’, vertelt Nicoline.

Via het Facebook-account BOER TED probeert het bedrijf alle facetten van het werk te belichten. Nicoline: ,,We delen recepten maar ook video’s als we bezig zijn met planten op het land. Een inkijkje geven, zodat mensen zien hoe we met ons bedrijf bezig zijn, vinden we leuk.”

Als uit onderzoek blijkt dat nagenoeg geen residuen van bestrijdingsmiddelen zijn gevonden in de knolselderij, wordt dat met gepaste trots kenbaar gemaakt. ,,Absoluut. Dat is voor ons een bevestiging dat we goed bezig zijn. Een deel van onze producten telen we volkomen biologisch, een groot deel ook niet. Maar als we het dan voor elkaar krijgen om dat laatste deel met zo min mogelijk middelen te behandelen, is dat natuurlijk goed nieuws. Voor ons, de consument en de grond.’’

Bewust zijn ze zeker bij het in jaren twintig opgerichte familiebedrijf. Ted en Nicoline zijn de derde generatie die leidinggeven aan het bedrijf. Zo wordt met de grootste zorg en liefde omgesprongen met de grond waar de producten worden geteeld. ,,Een reden waarom wij zo weinig bestrijdingsmiddelen nodig hebben’’, laat Nicoline weten. ,,We geven onze grond rust en genoeg afwisseling. We putten ons land niet uit, daardoor blijft het gezond en rijk aan bodemleven. Ideaal om goede producten te kweken.’’ Zo wordt knolselderij niet elk jaar op hetzelfde stuk grond verbouwd.

Naast knolselderij produceert het bedrijf ook een aanzienlijk aantal pootaardappelen. En wordt ook tarwe, spelt, graszaad, rogge en sinds kort pompoen geteeld, vooral om het land rust te geven. ,,Verder ruilen we ook wel regelmatig met boeren uit de omgeving van land. Zij gebruiken dan een stuk van ons waar hun veestapel gras kan grazen en wij een stuk van hen om te telen. Dat is voor iedereen een win-win-situatie.’’

De afgelopen jaren heeft het bedrijf fors geïnvesteerd in voertuigen die het land zo veel mogelijk ontzien. Zelf aangepaste breedsporende tractoren en een plantmachine die worden aangestuurd door GPS, blijken een schot in de roos. ,,Unieke machines die speciaal door ons zijn aangepast. Een hele klus, maar het is het dubbel en dwars waard. Want door de breedsporende machines – die niet door het teeltbed rijden - wordt het bodemleven niet aangetast en kunnen we de producten leveren waar we trots op zijn en volledig achter kunnen staan.’’

Voor meer informatie, recepten en weetjes van het bedrijf kan gekeken worden op www.boerted.nl.