Bij Haakman Flowerbulbs komen durf, vernieuwing en ervaring samen

,,We willen de grootste bollenexporteur van de wereld worden’’, zegt Michel Dignum. De mede-eigenaar van Haakman Flowerbulbs spreekt de ambitie overtuigend uit. Durf, vernieuwing en ervaring vormen de kracht van het bedrijf dat is gevestigd in Wervershoof.

Samen met Dirk-Jan Haakman werd Dignum in 2008 mede-eigenaar van het familiebedrijf. Gesteund door een samenwerkingsverband met bloembollenkwekerij Menting uit de Noordoostpolder. De twee namen het stokje over van Dick Haakman, de vader van Dirk-Jan.

Avontuur

,,Dat was gezien de economische situatie in die tijd niet geheel zonder risico en het is op momenten ook best spannend geweest’’, blikt Dignum terug. ,,Maar als ik zie waar we nu staan, ben ik dolblij dat we aan dit avontuur zijn aangegaan. En dat we ons niet door angst en onzekerheden hebben laten leiden.’’

In 2011 werd een derde eigenaar toegevoegd: Michiel Kruijer. Het betekende een nieuwe impuls voor het bedrijf. ,,Toen waren we compleet’’, zegt Dignum met een lach. ,,Dirk-Jan weet alles over tulpen, wat erbij komt kijken om een kwalitatief topproduct te leveren en wat de klanten willen. Michiel is als bedrijfsleider onmisbaar en zorgt dat alle processen op de werkvloer soepel lopen. Hij is het logistieke brein. Ik richt mij voornamelijk op het financiële reilen en zeilen. Het is een ideale samenstelling.’’

Dignum leerde de fijne kneepjes van het werken in de tulpenindustrie van Dick Haakman, een tulpenman pur sang. ,,Als je vandaag de dag zijn naam noemt, opent dat nog steeds deuren’’, zegt Dignum. ,,Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen ik voor mijn studie stage liep in Japan. Het was heel handig om zijn naam zo af en toe te laten vallen. Ik heb het als het als heel waardevol ervaren. Ook persoonlijk kunnen we heel erg goed met elkaar opschieten.’’

Onmisbaar

Tegenwoordig is Dick als adviseur betrokken bij de onderneming en brengt hij de nodige ervaring met zich mee. ,,Dick heeft een onmisbare inbreng gehad. Hij weet zo veel. Verder is onze samenwerking met Menting ook heel belangrijk. Mede daardoor hebben we de nodige kennis in huis en zijn we een heel sterk bedrijf dat de hoogste kwaliteit levert.’’

,,Een van onze belangrijkste toegevoegde waarden is de preparatie van de bollen. Een vak apart. En nog een heel moeilijk van ook. Het zorgt ervoor dat klanten de juiste bollen krijgen die op voor hen exact het juiste moment gaan bloeien’’, vertelt Dignum. ,,Ger Koomen is onze expert op dat gebied en we zijn trots dat hij bij ons werkt.’’

In de afgelopen jaren heeft Haakman Flowerbulbs flink aan de weg getimmerd. In 2016 exporteerde het bedrijf 100 miljoen bloembollen, tegenover 45 miljoen in 2008. Tevens werden in 2016 een miljoen tulpen gekweekt onder de vlag van dochterbedrijf H&M Flowers, een broeierij. Dignum: ,,We weten dus ook heel goed wat kwekers van bloembollen willen. Omdat we zelf een broeierij hebben, denken we als een kweker.’’

Negentig procent van de activiteiten van Haakman Flowerbulbs zijn gericht op de export. Het bedrijf kan het hele jaar door leveren doordat er ook een vestiging in Nieuw-Zeeland is. De producten vinden hun weg over de hele wereld. De belangrijkste afzetmarkten zijn Azië, Rusland, Noord-Amerika en Scandinavië.

Techniek

Haakman Flowerbulbs omarmt verder nieuwe technieken. ,,We zijn niet bang om iets nieuws te proberen’’, vertelt Dignum. Zo was de werkvloer van het bedrijf enkele jaren geleden de proeftuin voor een compleet geautomatiseerd track&trace-systeem binnen het hele bedrijf. ,,Daar hebben wij de vruchten van geplukt. Wij kunnen klanten altijd snel informatie geven over de bol en ons logistieke proces is gestroomlijnd waardoor we heel stipt kunnen leveren. We zien nu dat die techniek wordt opgepakt door de hele sector’’, vertelt Dignum. ,,We houden onze oren en ogen altijd open voor nieuwe ontwikkelingen die ons bedrijf duurzamer of efficiënter maken. Liefst allebei natuurlijk.’’

Het is die combinatie van kennis, ervaring en drang naar vernieuwing die Haakman Flowerbulbs heeft gebracht waar ze nu zijn. Dignum: ,,En waardoor we geloven dat we onze ambitie om de grootste te worden, waar kunnen maken.’’ www.haakman.com

Zonnepanelen

In 2016 heeft Haakman Flowerbulbs 3800 zonnepanelen laten plaatsen op een hectare van hun grond. Het perceel werd voor die tijd niet gebruikt en heeft zo een uiterst nuttige en duurzame invulling gekregen. De zonneweide levert ongeveer zestig procent van de 1,5 megawatt die het bedrijf jaarlijks verbruikt in Wervershoof.

Tulip Trade Event

Haakman Flowerbulbs is deelnemer aan het Tulip Trade Event dat van 15 tot en met 17 maart voor de tweede keer wordt gehouden. Tijdens dit evenement houden exporteurs en veredelaars open dagen. Het is onder andere opgezet om buitenlandse relaties in korte tijd een beeld te geven van de bedrijven in Nederland. En een plek waar innovaties, nieuwe producten en het huidige assortiment getoond worden. Haakman Flowerbulbs is van de acht deelnemende bedrijven. De organisatie wil met het evenement de exportpositie van de Nederlandse tulp verder versterken. www.tuliptradeevent.nl