De Westfriese Tafel gaat regio op de kaart zetten

Het moet een iconische verschijning worden: de Westfriese Tafel. ,,Een pop-up tafel waar je absoluut niet omheen kunt. Een die onze schitterende regio op de kaart gaat zetten en een geboorteplaats wordt van nieuwe ideeën en samenwerking'', vertellen Mirjam Bus en Peter Commandeur met een aanstekelijk enthousiasme. De stichting heeft als doel ambachtelijke streekproducten uit West-Friesland te promoten, partijen met elkaar te verbinden en te zorgen voor kennisoverdracht. ,,Uiteindelijk leidt dit tot meer economische vooruitgang in de regio’’, verwacht Bus, voorzitter van de stichting.

Het concept van de Westfriese Tafel werd in 2011 bedacht en uitgevoerd door Commandeur, aanvankelijk als kookrubriek in het magazine You medemblik dat hij uitgeeft. Commandeur bracht sterrenkok Onno Kokmeijer en topfotograaf Duco de Vries bij elkaar om unieke en ambachtelijke streekproducten, zoals de Opperdoezer Ronde, in beeld te brengen. Op locatie wordt verteld hoe deze producten worden geteeld en bewerkt. Uiteraard laat Kokmeijer zien hoe je ze kunt verwerken in een culinair hoogstandje. In de loop der jaren heeft het naast de artikelen in You medemblik een flink aantal professionele video’s opgeleverd die te zien zijn op site van de Westfriese Tafel (www.westfriesetafel.nl). Daarnaast is een boerenversmarkt georganiseerd, een diner in een boerenschuur en een diner op grote hoogte in de lucht.

Eind vorig jaar werd de stichting opgericht en groeide de Westfriese Tafel uit van een kookrubriek tot een ambitieus project dat een ambassadeursfunctie voor West-Friesland gaat vervullen. Naast Bus hebben Henk Jonkman, Wim Joosten en Anita Klaver zitting in het bestuur.

De stichting sluit aan op de plannen die de zeven West-Friese gemeenten hebben gemaakt in het Pact van Westfriesland om de regio binnen vijf jaar in de top tien van meest aantrekkelijke regio’s te krijgen. ,,Ons initiatief wordt ook toegejuicht door wethouders Harry Nederpelt en Ben Tap van respectievelijk de gemeente Medemblik en Hoorn’’, zegt Commandeur.

Niet te missen

Het wordt een bijzondere tafel die niet te missen is met zijn forse afmetingen: zes meter breed, negen meter lang en vier meter hoog. Een moderne pop-up stand voorzien van audiovisuele apparatuur die moeiteloos ruimte biedt voor presentaties of het tonen van video’s.

Bus: ,,Het is de bedoeling om de tafel als een stand neer te zetten op verschillende evenementen. We willen bijvoorbeeld een plekje veroveren op de Uitmarkt 2019 in Amsterdam. Om daar te laten zien wat onze regio te bieden heeft. Doormiddel van deze megatafel kan de verbinding van alle betrokken partijen verder vorm krijgen. We willen uiteindelijk ook op internationale podia staan om onze boodschap te verkondigen. Maar natuurlijk vooral op de vele festivals, evenementen en markten die West-Friesland rijk is.’’

De Westfriese Tafel kan op talloze manieren worden gebruikt. ,,Bedrijven kunnen hem straks zelf huren voor bijvoorbeeld een feest. Maar wel onder de voorwaarde dat onze boodschap wordt uitgedragen’’, legt Bus uit. ,,Dat het West-Friese streekproduct centraal staat.’’

Euro’s

De stichting, die werkt zonder winstoogmerk, hoopt binnenkort genoeg geld binnen te halen om van hun ontwerp werkelijkheid te maken. Bus: ,,We hebben al ruim vijftigduizend euro binnen. De Rabobank heeft ons van begin af aan gesteund, zowel moreel als financieel. Met de ondersteuning van de Westfriese Tafel ondersteunen ze de agrarische sector en de regio. En dat past uitstekend bij de Banking for Food-visie van de bank. We hopen via de sponsorbijeenkomst op 17 mei in Kasteel Radboud in Medemblik en crowdfunding het resterende bedrag binnen te halen. Mensen kunnen ook vriend van de stichting worden voor 50 euro. Aanmelden kan via onze site westfriesetafel.nl.''

,,We hopen nog veel meer bedrijven en supporters aan ons te binden, zodat we snel aan de slag kunnen met onze tafel.’’ Het doel is om tijdens de Waterweken in West-Friesland, die op 21 juli beginnen, de tafel voor het eerst in gebruik te nemen.

Commandeur: ,,Ons idee kan al op steun rekenen uit het bedrijfsleven, maar ook de gemeenten en de provincie Noord-Holland zijn positief. Hoe breder onze stichting wordt gedragen, hoe beter we onze mooie regio op de kaart kunnen zetten.’’