Tulip Trade Event verbetert sector door expertise bij elkaar te brengen

Het overgrote deel van de Nederlandse tulpenbollenexporteurs is dit jaar vertegenwoordigd op de derde editie van het Tulip Trade Event. In totaal elf bedrijven in Noord- en Zuid- Holland, het mondiale centrum van de tulpenbol, openen van 14 tot en met 16 maart hun deuren om het bekendste Nederlandse exportproduct in de etalage te zetten.

,,In drie dagen krijgen bezoekers, voornamelijk inkopers uit het buitenland, een goed beeld van het huidige assortiment, nieuwe trends, teelmethoden. Verder biedt het evenement een goede gelegenheid om te netwerken’’, legt Norman Cools uit, hij is dit jaar voorzitter van het Tulip Trade Event en werkzaam bij VWS Flowerbulbs.

De derde jaargang lijkt op voorhand al een succes te worden. Voor de aankomende editie heeft het Tulip Trade Event drie nieuwe deelnemers verwelkomd, waardoor het aantal op elf komt. ,,Het is geweldig dat het overgrote deel van de tulpenbollenexporteurs nu is vertegenwoordigd tijdens het evenement. Hierdoor staan we sterk en laten we zien verenigd te zijn in onze sector’’, zegt Cools. ,,En we staan nog steeds open voor nieuwe deelnemers!’’

‘Kwekers, komt allen’

Cools roept kwekers op om massaal naar het Tulip Trade Event te komen. ,,Ook voor hen is het enorm interessant. We brengen hier expertise bij elkaar zodat we het niveau van onze sector naar een nog hoger plan tillen. Hoe meer kwekers er komen, hoe beter we hierin slagen.’’

Cools ziet de exporteurs als verbindende factor die exact weten wat klanten, verspreid over de hele wereld, voor eisen stellen aan de tulpenbol. En exporteurs kunnen inschatten naar welke soorten veel vraag is en welke juist niet en wat de trends voor de toekomst zullen zijn.

,,Een bol die naar Rusland gaat moet bijvoorbeeld vanwege het klimaat aan andere eisen voldoen dan een tulp die in Nederland wordt opgetrokken. Exporteurs reizen veel en spreken de klanten ter plaatse en daar kunnen kwekers een hoop aan hebben’’, vertelt Cools. ,,Daarom ben ik van mening dat het Tulip Trade Event óók voor kwekers een onmisbaar evenement is.’’

Cools schat in dat nu zo’n tien procent van het kwekersgilde zijn gezicht laat zien. ,,Dat mag echt wel wat meer worden. Ik roep alle kwekers dan ook op om een bezoek te brengen aan het evenement. Komt allen!’’

www.tuliptradeevent.nl

Bijzondere opening Tulip Trade Event

De derde editie van het Tulip Trade Event, die wordt gehouden van 14 tot en met 16 maart, wordt op bijzondere wijze geopend bij gastheer Holland Bulb Market in Heiloo. Omdat het bedrijf 150 jaar bestaat, krijgt de opening een extra feestelijk tintje. Illusionist Steve Carlin verzorgt een spetterende show en zal op onnavolgbare wijze een nieuwe cultivar dopen. De opening is woensdag om 10 uur bij het bedrijf in Heiloo. Tijdens het driedaagse evenement zijn alle deelnemende bedrijven geopend voor gasten van 8 tot 18 uur.

De deelnemers

P. Aker Flowerbulbs (Venhuizen), Amsonia (Tuitjenhorn), Boots Flowerbulbs (Hem), Borst Bloembollen (Obdam), BOT Flowerbulbs (Andijk), Haakman Flowerbulbs (Wervershoof), Jansen’s Overseas (Noordwijkerhout), Holland Bulb Market (Heiloo), Noord Lommerse Flower Bulb Group (Hillegom), P. Nelis & zoon’s Flowerbulbs (Heemstede) en VWS Flowerbulbs (Broek op Langedijk).