Fluwels Tulpenland ontdekkingsreis van Hollands symbool

SINT MAARTENSZEE – De tulp. Iedereen kent hem en iedereen weet dat het een symbool is en een ijzersterk exportproduct voor nederland. Maar hoe de tulp de weg heeft gevonden naar Nederland, is voor velen waarschijnlijk een vraag die zij niet kunnen beantwoorden. Themapark Fluwel’s Tulpenland in Sint Maartenszee geeft het antwoord op een leuke manier voor jong en oud.

 
Hier kom je op een leuke manier alles over de geschiedenis van de tulp te weten, stelt Jeroen van den Hoek, een van de initiatiefnemers van het park dat in de zomer van 2012 de deuren opende. Samen met collega Carlos van der Veek heeft Jeroen het park opgericht. Sinds 2007 geven zij leiding aan het bloembollenbedrijf Fluwel. De reden? We vonden het niet kunnen dat er midden in het hart van het grootste bollenteelt-gebied ter wereld niets was waar de historie van de tulp werd beschreven. Dat moest veranderen. In Amsterdam heb je wel het Tulpenmuseum – waar wij ook aan zijn verbonden – maar verder niets.
En dus werd het plan opgepakt om middels een educatief themapark daar verandering in te brengen. Daar leren jong en oud alles over de tulp. Dat deze bijvoorbeeld dat de eerste wilde tulpen in de Himalaya bloeiden. Voor volwassenen is het erg informatief en voor de kinderen is het vooral spelenderwijs leren. Zo moeten zij bij het begin bijvoorbeeld door kruipbuizen op zoek naar de origine van de tulp in de Himalaya, zoals er toen ook een moeilijke zoektocht voor nodig was om de tulp te ontdekken. En met succes. Het afgelopen seizoen, het eerste seizoen wat we volledig hebben gedraaid, hebben we tienduizend bezoekers mogen verwelkomen. Geweldig en daarmee is onze doelstelling bereikt. Maar we willen meer en zijn alweer druk bezig met nieuwe plannen voor het park, vertelt Jeroen. Zo willen we volgend seizoen laten zien wat er onder de grond allemaal gebeurt tijdens het groeiproces van de tulp.
Jeroen en Carlos werken sinds 2007 samen onder de naam Fluwel. Daarvoor had Carlos een bloembollenbedrijf gespecialiseerd in narcissen. Nu veroveren ze samen de wereld van de tulpen en narcissen. Zo leveren ze aan toonaangevende bedrijven over de hele wereld. Zoals het pretpark Tivoli in Kopenhagen, het Amerikaans White Flower Farm en zijn ze altijd onderscheidend op de Keukenhof in Lisse. Het is prachtig om mooie producten te leveren en vooral om ervoor te zorgen dat zij bijvoorbeeld voor een klant in Hong Kong precies op het juiste moment tot bloei komen, vertelt Jeroen vol passie. Tegenwoordig leveren we ook aan particulieren en hebben we een webshop (www.fluwel.nl). Het themapark is voor ons dan ook een visitekaartje om te laten zien wat we kunnen. Maar bovenal is het leuk om mensen op een leuke manier kennis te laten maken met hét symbool van Nederland.