De Jong Lelies is een wereldwijde hoofdrolspeler

Door


De Jong Lelies uit Andijk is absolute topspeler in de wereld van lelies. Het begon ruim vijftig jaar geleden met wijlen Klaas de Jong. De pionier stond in het West-Friese dorp aan de basis van de florerende onderneming die inmiddels globaal acteert. ,,Wij behoren tot de top-5 van de wereld’’, zegt exportmanager Jan-Willem Mantel.

De Jong haalde eind jaren zestig de lelie naar Nederland door samen te werken met Jan de Graaff, lelie-expert van de Oregon Bulb Farm in de VS. De Jong importeerde de bollen naar Nederland om ze vervolgens te verkopen aan broeierijen in Nederland en niet veel later aan broeierijen in andere Europese landen. In Andijk experimenteerde De Jonge daarnaast met het productieproces van de bloem en kwam hij tot een steeds hogere kwaliteit. Het eigen verdelingsprogramma leidde tot enkele bekende soorten zoals de Mona, Sarina en Lorina.

,,Het is allemaal wat moderner geworden. Zo gebruikte meneer De Jong vroeger bijvoorbeeld de koelkast van zijn vrouw voor onderzoek naar de optimale bewaring van lelies. Vandaag de dag beschikken we over een modern laboratorium voor veredeling en onderzoek’’, legt Mantel uit. ,,Maar in essentie doen we hetzelfde als het gaat om vooruitstrevend zijn en voorop lopen in de ontwikkeling. We veredelen en telen leliebollen, zorgen voor deskundige opslag en zijn een internationale groothandel. Bij elke stap in het proces om tot een bloeiende lelie te komen zijn we betrokken.’’

De nadruk ligt tegenwoordig op de export en het ontwikkelen van nieuwe, nog betere en sterkere rassen die uiteindelijk de hele wereld over gaan. Inmiddels heeft het bedrijf twee vestigingen in Andijk, een kantoor in Australië en teeltfaciliteiten in Nieuw-Zeeland. De Jong Lelies levert aan meer dan vijftig landen. In veel van die landen is Mantel geweest.

,,Ik zit vier maanden per jaar in het buitenland. Het is geweldig om te doen. Als ik hier te lang op kantoor zit, word ik zenuwachtig’’, zegt hij met een knipoog. ,,China, Iran, Japan, Rusland, Vietnam. Het zijn enkele landen waar ik geweest ben. Fantastisch om zoveel van de wereld te zien’’, klinkt het met aanstekelijk enthousiasme.

,,Zakelijk is het een boeiende uitdaging. Elke cultuur is anders. Wij moeten aan de ene kant zorgen dat we een hoogwaardig product leveren. Aan de andere kant is het net zo belangrijk om een goede zakelijke relatie te onderhouden. Een goede band hebben met je klant is van enorme waarde. Zeker omdat veel deals puur op instinct en fingerspitzengefühl worden gesloten.’’

Met het aanvoelen van de markt en de klanten gaat het in Andijk wel goed. Ook na dik vijftig jaar speelt De Jong Lelies nog een vooraanstaande rol in de branche. Mantel is trots om deel uit te maken van het bedrijf. ,,Absoluut. Ik denk dat we het hier goed voor elkaar hebben en dat we een goed visitekaartje zijn voor de regio en Nederland in de in de rest van de wereld. We blijven er keihard aan werken die hoofdrolspeler te blijven in de wereldwijde leliehandel.’’ www.dejonglelies.nl